fredag 26 augusti 2011

Recension: Cowboys & Aliens (2011)

Cowboys & Aliens har haft sju personer inblandade i manusförfattandet och det faktumet höjde inte mina förväntningar inför Jon Favreus blandning av två, till synes motsatta genrer, western och science fiction. Förlagan till filmen är en tecknad serie från 2006 skapad av Scott Mitchell Rosenberg Fred van Lente och Andrew Foley. Filmrättigheterna snappades upp relativt snabbt och nu fem år senare så har filmen, med en budget på 163 miljoner dollar, nått biograferna med Daniel Craig och Harrison Ford i huvudrollerna.

Filmen utspelar sig i Arizona 1873 och börjar bokstavligt talat med att Jake Lonergan (Daniel Craig) vaknar upp mitt ute i vildmarken utan att veta vem han är eller var han är. Runt ena handleden har ett märkligt metallföremål som inte går att ta loss. Ett par brutala huvudjägare dyker upp till häst och beslutar sig för att tillfångata Lonergan och föra med honom till närmaste stad och myndigheterna. Lonergan lyckas dock försvara sig, våldsamt, och snor både vapen, kläder och cowboyhatt från en av huvudjägarna. Han vandrar vidare in i Absolution, en stad som mer eller mindre styrs med järnhand av en lokal boskapspatron Woodrow Dolarhyde (Harrison Ford) vars verksamhet är avgörande för att staden ens ska finnas till. Det ska dock visa sig att invånarna i staden har större, mer utomjordiska problem, än Dolarhyde och hans hantlangare. Lonergan, Dolarhyde och stadens invånare tvingas samarbeta för att möta det utomjordiska hotet och i bräschen går Lonergan, vars metallföremål kring handleden är ett kraftfullt vapen som aktiveras så fort rymdvarelserna närmar sig.

Ärligt talat vet jag inte om det var en så bra idé att filmatisera det här seriealbumet. Det är svårt att mixa westerngenren med science fiction (Läs Wild Wild West från 1999) och det finns nog en anledning att så få har provat på det. Med det sagt så var det rätt kul att se Daniel Craig som sammanbiten cowboy med en handkanon kring vristen. Men det var inte kul i två timmar.

Jag blev glad över att Clancy Brown var med, om än i en liten biroll. Han är ett relativt okänt namn för de flesta men ni som har sett Nyckeln till Frihet (The Shawshank Redemption) kommer garanterat ihåg den elaka fängelsevakten Mr Hadley. Det är snudd på kriminellt att han inte är med i fler storfilmer men eftersom han ständigt har jobb inom TV så kanske det helt enkelt är svårt att koordinera en filminspelning med hans schema.

Sam Rockwell är med på ett hörn i en liten biroll som hunsad barägare. En fantastisk skådespelare vars talang helt slösades bort i den här filmen.

Harrison Ford har varit ute och gjort mycket press och det märks att han är glad över att ha varit med i filmen. Det är inte alla gånger vi har sett honom i en roll som elak boskapsskötare som både hotar och torterar folk. Jag undrar dock om vi ska ta ner Harrison Ford en nivå och ställa oss frågan om han verkligen är en bra skådespelare längre. Missförstå mig inte, Harrison Ford är en ikon och har mängder av bra filmer bakom sig, men med tanke på hans val av filmer de senaste tio åren så undrar jag 1) om han har väldigt dåligt omdöme om vad som gör en bra film eller 2) om han helt enkelt inte får de bästa manusen längre. Det går nämligen inte att ta honom på allvar i den här filmen. Klumpig dialog framförs på ett klumpigt sätt med vresig röst.

Dolarhydes snorunge till son i filmen spelas av Paul Dano (mest känd som Eli Sunday, predikanten i There Will Be Blood) och han spelar över något totalt i början så att det nästan blir en parodi. Han är ett riktigt svin men manusförfattarna ser ut att ha glömt detta eftersom vi sedan ska bry oss om honom när han kidnappats av rymdvarelser. Vi kunde inte bry oss mindre. Låt han dö!

Manuset ja. Filmens akilleshäl som präglades av en massa olika idéer ihopkastade i en röra av sju manusförfattare. Små biroller med olika sidohistorier som inte leder någon vart, sidohistorier som vi varken har tid eller ork att engagera oss i. Det är alltid ett problem i en film när en karaktär dör och ska säga sina sista ord om vi som biobesökare inte bryr oss.

Cowboys & Aliens, som i USA har en åldersgräns på 13 år, är en rätt våldsam film med mycket blod. Det värsta var en totalt missbedömd scen mellan Harrison Ford och en pojke där Ford berättar en historia om sin egen far och vad han gjorde med honom. Jag ska inte avslöja vad men om historien hade någon slags poäng så var det helt fel sätt att berätta den. (I Sverige är åldersgränsen 15 år.)

Rymdvarelserna hålls inte hemliga särskilt länge utan vi får se dem i full action. Tyvärr så såg de ut som rymdvarelser vanligtvis gör i dagens science fiction-filmer. Inga överraskningar där inte. Deras anatomi bjöd också på en katastrofalt dålig design, rent överlevnadsmässigt...

Slutstriden var dåligt iscensatt och var varken spännande eller originell. Det är egentligen några CGI-monster som springer bland dammiga busksnår och cowboys och indianer som skjuter prick. Hyperavancerade rymdvarelser med rymdskepp och kanoner vs pilbågar och små Coltpuffror. Vem vinner? Vem försvinner?

Ett feltänkt projekt redan från start med alldeles för många manuskockar vid spisen. Till det positiva hör en godkänd insats av Daniel Craig, några hyfsade actionscener, en snygg Oliva Wilde och rätt bra musik. Utöver det så fick vi inte mycket mer än en rörig historia, övervåld, en överskattad insats av Harrison Ford, ointressanta sidokaraktärer och en upplösning som man gäspade till. Daniel Craigs handledsvapen var dock riktigt coolt!

Betyget blir 2 av 5.

Titel: Cowboys & Aliens
Regi: Jon Favreu