fredag 19 augusti 2011

Recension: Pirates of the Caribbean - On Stranger Tides (2011)

Pirates of the Caribbean-filmerna är ohyggligt populära men för inte så länge sedan var piratgenren helt död. Finske regissören Renny Harlin gjorde 1995 filmen Cutthroat Island med Geena Davis och Matthew Modine i huvudrollerna och resultatet blev ett rejält magplask. Filmen hamnade till och med i Guiness rekordbok som en av de mest förlustbringande filmprojekten någonsin. Carolco Pictures gick i konkurs och Geena Davis karriär har gått på sparlåga sedan dess.

Förväntningarna på Pirates of the Caribbean - Svarta pärlans förbannelse (2003) var därför inte särskilt höga inför premiären. Filmen blev dock en oerhörd succé världen över och Johnny Depp gjorde över en natt karaktären Jack Sparrow till en ikon inom populärkulturen. Som grädde på moset blev han Oscarnominerad det året. Den första filmen har verkligen behållit sin charm och är utan tvekan folks favorit fortfarande i serien. Uppföljaren Pirates of the Caribbean: Död mans kista drog in ännu mera pengar men fick sämre recensioner än sin föregångare. Den tredje filmen, Pirates of the Caribbean: Vid världs ände, blev också en gigantisk hit på bio men sågades jämns med fotknölarna av enad kritikerkår och de biobesökare som inte somnade av tristess i biosalongerna.

Så utgångsläget för en fjärde film i serien såg bra ut rent ekonomiskt men skulle folk gå och se en fjärde film, och dessutom hosta upp mer pengar för 3D-versionen? Svaret blev ett rungande ja och filmen är nu den åttonde största filmen i historien (inflation ej medräknad).

Jack Sparrow är i London för att frita sin tidigare styrman Gibbs men misslyckas och tillfångatas. Han förs samman med Kung George II som vill att Sparrow ska vara guide under en expedition för att hitta ungdomens källa innan spanjorerna gör det. Ledaren för expedition är Barbossa som just nu jobbar för det brittiska kungahuset. Det är dock fler en engelsmännen och spanjorerna som är ute efter ungdomens källa. En kvinna, som utger sig för att vara Jack Sparrow, är också i London där hon rekryterar matroser till sin expedition. Hon är dotter till sjörövaren Blackbeard och hade tidigare en romans med Jack Sparrow. Hon och Blackbeard lyckas tvinga Sparrow att leda dem till ungdomens källa. Det blir nu en kamp om klockan för att komma dit först.

Det finns ärligt talat inte så mycket bra att säga om den här filmen annat än att Hans Zimmers musik är fantastisk. Det bästa var när eftertexterna började rulla och vi biobesökare äntligen fick lämna biografen.

Regissören Rob Marshall och filmens producenter gjorde ett stort misstag när de valde att filma med 3D-kameror. Ett notoriskt problem med 3D-projicering är att bilden blir mörkare. Dock handlar det mer om att biografägarna vill spara pengar på lampor än något annat. 3D-projicering sliter på lamporna betydligt mer än vanlig film. Men hur som helst, bilden blir mörkare, och eftersom mer än halva filmen utspelar sig nattetid så blev filmen stundtals kolsvart. Jag tog faktiskt av mig 3D-glasögonen under många sekvenser för att ens se vad som försiggick. I de "ljusa" scenerna så bidrog inte 3D-effekten någonting för filmupplevelsen.

Den andra och tredje filmens enormt komplicerade historier har tyvärr anammats även i denna film. Okej, alla ska finna ungdomens källa men det framgår aldrig riktigt varför detta är så viktigt för alla inblandade. Det är massor av karaktärer hit och dit och ett tag känns det som om Jack Sparrow bara är en bifigur när allt kommer omkring.

Karaktären Blackbeard besitter övernaturliga krafter och ett eldsprutande fartyg (?) men detta utvecklas aldrig i filmen, vilket var märkligt eftersom han skulle bli betydligt mer mäktig och skräckinjagande än han var i filmen. Nu blev han bara en solbränd bitter och sur gammal gubbe som viftade med sitt svärd.

Johnny Depps fjärde prestation som Jack Sparrow var också rätt tråkig. Han kör samma gamla trick, samma mimik och sluddriga Keith Richards-babbel. Det var kul i första filmen och i andra filmen men det hade varit intressant om han kunde utveckla karaktären i stället för att göra en pastisch på sig själv. Nu är han mer eller mindre än clown som trippar runt och tramsar i stället för att vara filmens stora hjälte.

Nu får jag väl skit från en del men jag förstår inte riktigt Penelopé Cruz storhet som skådespelerska. Köpte inte henne alls i den här filmen och har sällan gjort det i andra filmer heller. Jag gissar att hon är betydligt bättre i filmer av Almodovar där hon kan använda sin spanska. Det sprakade heller inte mellan henne och Johnny Depp - trots att de skulle ha haft en romans tillsammans tidigare.

Två karaktärer, som lyfts fram på affischerna, är missionären Philip och sjöjungfrun Syrena. I förhandsryktena så var alla säkra på att dessa var det nya Orlando Bloom-Keira Knightley-paret men ack så fel de hade. De är knappt med i filmen och ingen kunde bry sig mindre om deras "romans". Karaktärerna skulle kunna ha gjorts intressanta men manusförfattarna snöade in på "göra allt komplicerat"-spåret redan med andra filmen i stället för att hålla allting basic.

Ett annat problem med filmen, vilket gjorde att det blev en sådan tråkig upplevelse, var strukturen. Scenerna bara radas på varandra utan finess. Dialogscen-actionscen-dialogscen-actionscen och så vidare. Rob Marshall är inte känd som en actionregissör, vilket i sig inte är något enkelt, och det märktes i filmen. Tempot blev ojämnt och i slutändan orkade man inte bry sig om varför folk slogs och skrek och hoppade från båtar och sköt med kanoner.

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides var en bedrövlig filmupplevelse som jag allra helst vill glömma. Ett oinspirerat projekt redan från start med trötta karaktärer och en överdrivet komplicerad historia med onödiga förvecklingar. Beslutet att filma i 3D när filmen utspelar sig till största delen nattetid var ett kardinalfel och valet av regissör borde ha gått till någon som är bättre på action och som har en bättre känsla för tempo. Om det, gud förbjude, blir en femte film så önskar jag att manusförfattarna går tillbaka till första filmen och försöker fatta varför just den funkade så bra.

Betyget blir 1 av 5

Titel: Pirates of the Caribbean - On Stranger Tides
Regi: Rob Marshall