måndag 22 augusti 2011

Recension: Super 8 (2011)

En Goonies för 2000-talet har varit den rådande beskrivningen för JJ Abrams senaste film Super 8 och visst ligger det mycket i liknelsen med Richard Donners kultförklarade film från 1985. Steven Spielberg stod för storyn till Goonies och var också exekutiv producent. För Super 8 klev han upp ett snäpp och producerade med sitt bolag Amblin Entertainment. Att JJ Abrams skulle samarbeta med Spielberg hade jag räknat med till 100 procent. JJ påminner väldigt mycket om en ung Steven Spielberg, både som filmskapare och visionär men också till utseendet. Ja till och med deras röster är slående lika varandra!

Marknadsföringen av Super 8 har varit riktigt lyckad och påminde till viss del om kampanjen för JJ Abrams-producerade Cloverfield från 2008. Små snuttar ur filmen har läckts och även klipp, filmad i Super 8-format, från 1940-talet har släppts till filmbloggar och filmrelaterade sajter, vilket spätt på intresset och förhandssnacket inför premiären. Jag är ett stort fan av JJ Abrams och självklart av Steven Spielberg så jag gick med höga förväntningar till biografen för att uppleva lite 80-talsnostalgi.

Filmen utspelas sommaren 1979 i en liten stad i Ohio där en grupp barn/ungdomar spelar in en egen zombiefilm med en super 8-kamera. Killen som skrivit manus och regisserar heter Charles och han har snabbt ändrat i manuset och lagt till en kvinnlig karaktär. Hon som ska spela rollen heter Alice och är till råga på allt skolans populäraste tjej och hon kan dessutom köra bil. En scen ska utspelas vid en tågstation på kvällen så hon "lånar" sin pappas bil för att hämta upp killarna och åka iväg och filma scenen. Väl framme börjar de repetera scenen och sätta upp kameran och ljussätta. När ett tåg är på väg att passera förbi skyndar de sig att filma scenen för att få med tåget i bakgrunden. En av killarna ser att en vit pick-up kör med full fart mot spåret och frontalkrockar med tåget, vilket orsakar en våldsam urspårning. Barnen klarar sig med mindre blessyrer och tar sig fram till vraket av pick-upen, som körts av en av deras lärare på skolan, Dr Woodward. Han är fortfarande vid liv och säger åt dem att aldrig någonsin berätta vad de sett. Barnen får med sig en karta som faller ur Woodwards hand och de lyckas kasta sig in i Alice bil och åka därifrån. En av killarna hittar också en märklig liten kub bland vrakresterna som han lägger i fickan. Kort efter att barnen åkt därifrån anländer en stor militärstyrka.

Rollbesättningen av Super 8 är riktigt lyckad och JJ har, precis som Steven Spielberg, en bra känsla för hur man regisserar barn i en film, både barn som saknar skådespelarerfarenhet och de som gjort någon enstaka roll i en film eller på teater. Storfilmer med barn i huvudrollen kan stå och falla med rollbesättningen (ja förutom Harry Potter-serien) och att dessutom anlita helt okända och oprövade talanger är ett risktagande. Barnen i Super 8 övertygar och personkemin mellan dem är både äkta och underhållande. En stor skillnad jämfört med Goonies, även om den liknelsen börjar bli tjatig, är att det skriks betydligt mindre i Super 8. Ni som inte har sett Goonies på ett tag kommer nog inte ihåg hur otroligt mycket skrik det är i den filmen.

JJ Abrams är otroligt duktig på att säga väldigt mycket med sitt bildspråk. Han behöver sällan hamra in det vi ska känna med en scen utan låter en kort scen eller bildinramning göra jobbet. Första scenen i filmen är ett perfekt exempel på detta och borde användas på filmskolor som inspiration. Med hjälp av en långsam kameraåkning inne på ett stålverk lägger han grunden för filmens huvudperson och temat för filmen, som handlar mer om mänskliga relationer och öden än tågkraschen och vad det var som dolde sig i en utav vagnarna. Kameran åker in mot en skylt där det står antalet dagar utan en allvarlig olycka på stålverket. En man klättrar upp på en stege och plockar ner siffrorna som hänger där och hänger upp siffran 1. Devisen "less is more" kunde inte bli tydligare.

Filmens upplägg med en tågkrasch, militär, förrymd varelse och mysterium påminde mycket om E.T men kändes ändå originell och spännande på en gång. Och just idén att någonting oavsiktligt har fastnat på film eller i bild är alltid fascinerande. Jag älskar filmer där karaktärer börjar detaljstudera en filmsekvens eller bild och upptäcker något mystiskt och oförklarligt. Tyvärr utnyttjas inte detta berättarknep tillräckligt i filmen, vilket är lite märkligt eftersom filmens titel mer än något annat anspelar på just mysteriet med super 8-filmen.

JJ Abrams visade med den underskattade Mission Impossible III att han kan hantera actionscener med bravur och Super 8 innehåller sin beskärda del av, i vissa fall ganska våldsam, action i samma stil som filmen Cloverfield.

Super 8 har fått väldigt bra kritik i svensk och internationell media men jag kan tycka att vissa kritiker varit litet för givmilda med lovorden. Super 8 har ett tematiskt problem och utan att avslöja för mycket så handlar det om vad filmen egentligen vill handla om. Är det en klassisk "coming of age"-film där en grupp barn/ungdomar är med om ett äventyr (exempelvis Stand by me) eller handlar det endast om en förrymd varelse (exempelvis Cloverfield) eller är det en kombination?

Skulle jag beskriva Super 8 skulle jag säga filmen E.T men i en version där Elliot och hans syskon aldrig träffar E.T, vilket i sig inte behöver vara något dåligt. Men om vi har en film med två berättelser som löper mer parallellt än tillsammans med varandra så blir i varje fall jag mindre engagerad i både karaktärerna, handlingen och filmen som helhet.

Super 8 är en bra film med riktigt bra skådespelarinsatser, effekter, spännande scener och tidstypiska detaljer som tar en tillbaka till det sena 1970-talet. En riktig familjefilm på alla sätt och vis. Tyvärr misslyckas den litet med samspelet mellan de två huvudhistorierna i filmen, vilket gör att man som tittare inte blir lika engagerad i karaktärerna, något som tar bort en del från upplevelsen. Men vi har dock några framtida skådespelartalanger att hålla ögonen öppna för, särskilt Elle Fanning.

Betyget blir 3 av 5

Titel: Super 8
Regi: JJ Abrams