torsdag 18 augusti 2011

Recension: Transformers - Dark of the Moon (2011)

Hasbros leksaksfranchise Transformers togs till vita duken av Michael Bay 2007 och med biointäkter på 700 miljoner dollar var succén ett faktum. Recensionerna varierade men var överlag relativt positiva med tanke på att Mr Bayhem regisserat den. Jag gillar själv den första filmen och tycker den har sin charm trots flera brister. Effekterna var banbrytande men fick snöpligt nog ingen Oscar.

Den andra filmen, Transformers: Revenge of the Fallen kom bara två år senare och slaktades av kritikerna. Rent pengamässigt var filmen en megahit med över 800 miljoner inspelade dollar bara på bio men ytterst få pratar med glädje om denna filmupplevelse. Jag själv fick nästan tinnitus efter premiärvisningen. Att hitta brister i Revenge of the Fallen är som att skjuta i öppet mål och till och med Regissören erkänner: "Transformers" var skräp. Mycket skuld har lagts på strejken bland manusförfattarna, vilket gjorde att inspelningen inte hade ett färdigt och genomarbetat manus vid produktionsstarten, men det var nog en hel del annat fel i den filmen.

I år var det dags för den tredje filmen i serien och förmodligen Michael Bays sista Transformersfilm. Den här gången har han hoppat på 3D-tekniken fullt ut och har vägletts av James Cameron och hans team bakom Avatar. För två veckor sedan passerade Transformers: Dark of the Moon 1 miljard dollar i biointäkter och gör den till femte mest inkomstbringande filmen genom tiderna (inflation ej inräknad).

I början på 1960-talet kraschar ett rymdskepp från Cybertron kallat The Ark på månen. Ombord finns en uppfinning som kan möjliggöra fred mellan Autobots och Decepticons. Kraschen upptäcks av NASA och dåvarande presidenten startar rymdprogrammet för att utforska skeppet. Filmen hoppar sedan till nutid där Autobots ledda av Optimus Prime hjälper den amerikanska militären med konflikter runt om i världen. På ett uppdrag i Chernobyl i Ukraina hittar man en bränslecell från det kraschade skeppet på månen. Autobots får då reda på att NASA känt till skeppet i nästan 40 år utan att berätta det för någon. De åker till månen, hittar skeppet och tar även med sig Sentinel Prime, Autobotsens tidigare ledare, som legat inaktiv sedan kraschen samt hans uppfinning "Pelarna", som gör att man kan transportera materia mellan olika världar. Sam Witwicky (Shia LeBouf) går på intervjuer och surar över att hans översnygga flickvän Carly Spencer (Rosie Huntington-Whiteley) drar blickarna till sig från sin chef Dylan Gould (Patrick Dempsey). Sedan drar filmen igång med dunder och brak.

Michael Bay är utan tvekan en auteur när det kommer till spektakulära actionscener och Transformers: Dark of the Moon är inget undantag. Det är oerhört imponerande från början till slut och några sekvenser är revolutionerande både som scener i sig men också som scener filmade i 3D. Avatar lade grunden för 3D-filmen och satte ribban högt. Sedan dess har Hollywood överöst oss med 3D-filmer men hitintills så är det bara Michael Bay som hållit en sådan här bra kvalitet efter James Cameron. De digitala effekterna är oerhört imponerande precis som i de två tidigare filmerna så vi får väl se om det blir en Oscar tredje gången gillt eller inte. Jag såg filmen i IMAX 3D och efter det är det svårt att gå tillbaka till vanlig 35 millimetersfilm för att se 3D igen. Kvaliteten är ofattbar och framförallt skärpan och ljuset i bilden är betydligt mycket bättre än det traditionella filmformatet.

Så rent tekniskt är filmen ett mästerverk men effekter och 3D räcker inte för att göra en bra film, inte på långa vägar. Men det beror ju på vad man förväntar sig av en Michael Bay-film. Jag hade själv en förhoppning om att tredje filmen skulle ha undvikit alla felsteg i andra filmen och kanske till och med förbättrat det som fungerade i första filmen. Min förhoppning baserades på det faktum att Bay själv varit öppen med att han inte var nöjd med tvåan. Tyvärr så infriades inte mina förhoppningar.

Idén med att rymdprogrammet på 1960-talet och månlandningen var en ursäkt för att besöka ett kraschat rymdskepp var riktigt bra men kunde ha utvecklats och varit mer konsekvent.

Tredje filmen upprepade tyvärr mycket av det som gjorde att tvåan var ett så monumentalt fiasko. Ljudmattan av explosioner, skrik och oljud som gjorde tinnitusen en björntjänst är tillbaka i stil. Allt är mycket spektakulärt men så otroligt rörigt. Som åskådare var det mycket svårt att se skillnad på Autobots och Decepticons under striderna och man förstod inte riktigt vad de slogs om överhuvudtaget.

Frances McDormand och John Malkovich finns med på ett hörn utan att fylla någon funktion alls. De behöver väl betala hyran som alla andra. Någon annan anledning till att de skulle vilja vara med i en Transformersfilm kan jag inte se.

Ett stort problem var tonen i filmen. I början kändes det som Michael Bay ville göra The Hangover 3. Till och med Ken Jeong hade en liten roll i början i scener som var totalt missbedömda. Detta var ett återkommande problem i filmen. Ena stunden dör människor och andra stunden så var det slapstick.

Produktplaceringarna var minst sagt oinspirerade. I en scen pratar Sam med sin flickvän och noterar att hon körde bil hem från jobbet. Eftersom hon inte äger en bil undrar han hur detta gick till. Jo, hon hade fått en ny Mercedes Modell blablabla i present av sin chef. Sam går då in på Mercedes hemsida på sin dator och kollar in modellen och vad den kostar. Oj, den var ju jättedyr. Japp, Mercedes är ett premiummärke. Detta hade ingenting med historien att göra utan var bara en ursäkt för att göra Mercedes PR-avdelning glada. Undrar hur mycket de hade betalat för att få en egen scen i filmen?

Den amerikanska militären. Jag vet att Michael Bay är tjenis med flottan och armén men nu får det vara nog med skrikande soldater. De borde ju inte ha en rimlig chans med tanke på Decepticons totalt överlägsna teknologi men ändå springer de runt med sina gevär och håller ställningarna.

Och slutligen, handlingen. Det är detta som är det tråkiga när det kommer till Hollywood ibland. Historien får stå tillbaka för spektakulär action och grymma specialeffekter men varför kan man inte kombinera de båda och bygga en spännande historia kring det hela med karaktärer som man verkligen bryr sig om? Pengarna finns där. Budgeten för Transformers: Dark of the Moon var 195 miljoner dollar.

En underhållande film med häftiga robotar - om man är 10 år gammal. För oss andra, ett öronbedövande jytter av explosioner och skrik med ofattbart många missbedömda scener och dålig humor. När jag tänker tillbaka på de tre Transformersfilmerna så kommer jag inte ihåg ett dugg av vad de handlade om. Det enda jag minns är att effekterna var bra. Om några år har jag nog glömt bort filmerna helt. Jag hoppas Michael Bay satsar på något nytt, återuppfinner sig själv och satsar på att göra en film med ett betydligt bättre manus än vad han brukar filma.

Betyget blir 1 av 5.

Titel: Transformers - Dark of the Moon
Regi: Michael Bay