lördag 3 september 2011

Recension: Fast & Furious 5 - Rio Heist (2011)

Så skjut mig! Jag gillar Fast & Furious-filmerna! Kalla det vad ni vill. Jag kallar det "guilty pleasure" i brist på ett lika bra svenskt uttryck. Ja, filmerna är larviga, skådisarna halvdanna och logiken som bortkastad men dom är ta mig tusan underhållande. Har förmodligen sett filmerna alldeles för många gånger för att kunna klassas som en fullt frisk människa men jag tröttnar aldrig på att dunka in någon av filmerna i DVD-spelaren och dra iväg med bilarna i högsta hastighet. Den första filmen är en karbonkopia av Point Break och baserades på en tidningsartikel om illegala gaturace i Los Angeles. Rob Cohen regisserade den (och finns med i en cameo som pizzabud i första racingscenen...) och lyckades få till en riktig blockbuster. Vin Diesel blev superstjärna över en natt och Paul Walker fortsatte att vara Paul Walker.

The Fast and The Furious fick sedan en rad uppföljare; 2 Fast 2 Furious, The Fast and The Furious: Tokyo Drift, Fast and Furious och nu årets Fast & Furious 5: Rio Heist. Att gå igenom alla dessa filmer och vilka karaktärer som hoppar in och ut (och som dör och kommer tillbaka i senare filmer!) skulle jag kunna ägna världens längsta blogginlägg åt men har man sett de tidigare filmerna så är det lite lite roligare att se femman. Att det inte kommer fler filmer i serien är otänkbart. De har spelat in 1,6 miljarder dollar på bio varav Fast & Furious 5 bidragit med mer än en tredjedel av denna enorma summa.

Att förklara vad filmen handlar om är lite krångligt om man inte har sett de tidigare filmerna, framför allt den fjärde filmen. Hur som helst, Dominic Toretto (Vin Diesel) och Brian O'Conner (Paul Walker) befinner sig med gänget i Rio de Janeiro i Brasilien på flykt undan den amerikanska polisen sedan Toretto fritagits från en fångtransport. De gör sig redo för en sista stöt mot en lokal maffiaboss (naturligtvis spelad av Joaquim de Almeida) för att stjäla ett antal miljoner dollar och sedan gömma sig för gott. Vad de inte vet är att federala agenter ledda av Luke Hobbs (Dwayne Johnson) är dem på spåren i Rio de Janeiro och fast beslutna om att ta fast dem.

Man får liksom checka ut hjärnan innan man ser Fast Five men om man bortser från klumpig dialog, action som bryter mot naturlagarna och massor med ologiska grejer så är filmen riktigt underhållande. För mig som fan av serien så var det kul att återse gamla karaktärer från tidigare filmer som ansluter i den här filmen och tar med sig sina egenheter. Lucas Black, som hade huvudrollen i trean, lyser dock med sin frånvaro så vi får se om han dyker upp i sexan eller inte. Jag vet att det är inte några stora skådespelarprestationer i den här eller de tidigare filmerna men jag tycker ändå att filmen har sin charm och en hel del roliga repliker.

Inledningsscenen är helt makalös. Torettos gäng åker upp med sandbuggies längs med ett tåg, sågar upp en av vagnarna som innehåller nya racerbilar och forslar över dem till en specialbyggd sandbuggy som sedan släpper av bilarna vid sidan om spåret. Till skillnad från Fast & Furious (4:an) har Justin Lin satsat mer på verkliga effekter än CGI, vilket definitivt var rätt väg att gå. Avslutningen på stölden med två kassaskåp som förstör halva Rio går heller inte av för hackor. Actionscenerna filmen igenom är spektakulära och både spännande och fascinerande trots att naturlagarna bryts gång på gång.

Dwayne Johnson hade tränat upp sig något vansinnigt för den här filmen. Han är ett vandrande muskelberg som svettas floder i filmen och då menar jag floder. Hans medverkan är ett lyft och när han sätts emot Vin Diesel, som bör vara nästan ett huvud kortare, så har vi två actiongiganter på duken, vilket inte är helt fel. Vin Diesel svettas för övrigt ingenting.

Fast Five tar sig också en lite oanad vändning ungefär i mitten av filmen. Detta orsakade jubel i biosalongen när jag såg filmen. Ska inte avslöja vad men det kändes inspirerat. Några förväntade det sig säkert men många hade nog inte en aning. Dessutom bör man sitta kvar efter eftertexterna för en extrascen som gör en uppföljare mer eller mindre oundviklig. Kanske kommer Fast Six utspelas i Europa?...

Jag gillar också att de "rebrandat" serien från att ha handlat om streetracing och snabba bilar till att handla om ett gäng karaktärer som skall göra en kupp, därav taglinen "Rio Heist". Ett smart drag av filmbolaget/manusförfattarna.

Att kritisera skådespeleriet känns som att skjuta i öppet mål. När Toretto och O'Conner plötsligt i filmen ställer sig på balkongen med varsin Corona (Fast & Furious-seriens öl of choice) och börjar prata om sina pappor så småler man trots att det ska vara "emotionellt laddat". En kärlekshistoria mellan en brasiliansk kvinnlig polis och Toretto är också rätt krystad och totalt osannolik men vafan, han måste väl få något också.

Jag är partisk eftersom jag gillar serien så självklart kommer jag rekommendera den till alla som vill ha toppklassig underhållning med riktigt spektakulära actionscener. Ett gäng sköna karaktärer som kör fort, stjäl pengar och förstör halva Rio de Janeiro är inte helt fel en lördagkväll. Om det här är en ny serie för dig så checka in de tidigare filmerna i turordning för att bättre hänga med och förstå var alla karaktärer kommer ifrån. Om du vill se skådespeleri av toppklass, hyr Försoning eller valfri Jane Campion-film i stället.

Titel: Fast & Furious 5
Regi: Justin Lin
I rollerna: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Ludacris, Tyrese Gibson, Elsa Pataky, Dwayne Johnson, Sung Kang