fredag 9 september 2011

Recension: Final Destination 5, 3D (2011)

Final Destination-serien påminner mycket om SAW-serien. Det är egentligen exakt samma premiss i varje film och inga överraskningar. Visst, sättet som (företrädesvis) ungdomarna dör på kan överraska men att de kommer att dö på ett spektakulärt sätt är något som biopubliken räknar med från start. En annan parallell med SAW är att båda filmserierna inleddes med en riktigt bra förstafilm och en klart godkänd andrafilm. Därefter blev det bara sämre och sämre. Den första filmen "Final Destination" (inte att förväxla med den fjärde filmen "The Final Destination") kom år 2000 och regisserades av James Wong, en man med bakgrund bland annat som manusförfattare för Arkiv X och Millenium.

Final Destination handlar om en grupp ungdomar som ska iväg på en språkresa till Frankrike. I början av filmen får vi se att de checkar in på flygplatsen och kliver ombord på flygplanet. Därefter följer en våldsam krasch och alla ombord dör. Då plötsligt rycks vi ur det hela och inser att hela flygkraschen aldrig inträffat. Det är en av eleverna som somnat till och sett in i framtiden om vad som ska hända. Han får panik och försöker få alla att lämna planet. Det uppstår tumult och han blir avslängd tillsammans med fem sex andra elever. När de sitter i gaten och ser planet flyga iväg så exploderar en av motorerna och planet kraschar. De undkom döden, något som "inte ska hända", och filmen handlar sedan om hur en efter en dör på olika sätt och hur de försöker göra allt de kan för att undvika det som väntar dem. Går det att lura döden och komma undan med det?

Detta är själva premissen för samtliga filmer i serien. Någon ser in i framtiden och upptäcker en flygplansolycka, bilolycka, NASCAR-olycka och en berg- och dalbaneolycka.

Handling:
En grupp anställda på ett pappersbruk ska åka iväg på en teambuilding-weekend. När de sitter på bussen får en av de anställda, Sam (Nicholas D'Agosto), en uppenbarelse från framtiden. Starka vindar kommer att få bron att skaka och kombinationen starka vindar + pågående broreparation kommer få alltihop att gå sönder, rasa ner i floden nedanför och ta med sig hela bussen och en massa människor. Sam får panik och vill att alla lämnar bussen och tar sig till säkerhet. Bara ett par stycken hakar på och kan sedan på håll se hur olyckan inträffar. De undkom döden och nu är det bara att ta en kölapp och invänta sin dom.

Det enda som var bra var en liten twist i filmen som jag inte vill avslöja. Jag tvivlar dock på att många, som inte har sett de tidigare filmerna, kommer förstå den. Utöver detta så kan jag inte komma på något som var bra med filmen.

En femte film med exakt samma upplägg utan överraskningar och dessutom i 3D. Man borde ha lagt ner den här serien efter andra filmen och då kunnat behålla någon slags stolthet. Skådespeleriet är uselt, manuset är kasst, effekterna går från att vara okej till helt värdelösa, speciellt 3D-effekterna när folk exempelvis ska spetsas på en båtmast etc. Dödsscenerna är, i brist på ett bättre ord, oinspirerade. Jag undrar också hur de karaktärer som överlevt kan fortsätta sina liv i stort sett oförändrat trots att de förlorat tiotals kollegor i en tragisk olycka. Ingen verkar sörja. En av karaktärerna stjäler till och med grejer från en avliden kollegas skrivbord på kontoret. Deras beteenden känns helt orimliga men ungefär vad jag förväntade mig.

Om jag drar en annan parallell till en annan film med nummer 5 i ordningen, Fast Five, som jag recenserade nyligen, så var den filmen enligt samma stil och premiss men den tog serien i en ny riktning - mycket framgångsrikt. Final Destination-serien skulle säkert kunna förnyas på något sätt och om det blir en sjätte film så hoppas jag att de tänker till, tar bort 3D:n och revitaliserar alltihopa.

Spiken i kistan för Final Destination-serien. Ett gäng tonåringar som går på bio kommer säkert uppskatta den men ni andra gör bäst i att undvika den på bio. Ska ni dra igenom hela serien hemmavid så varför inte. Ett typexempel på hur allt kan gå utför efter en bra förstafilm.

Betyget blir 1 av 5

Titel: Final Destination 5
Regi: Steven Quale