lördag 16 juni 2012

The Avengers (2012) - Recension

Bara det faktum att Marvel Studios på några år producera en rad stora succéer baserade på serietidningar, koppla samman varje film med S.H.I.E.L.D och Avengers och sedan göra en film med alla karaktärer är riktigt fascinerande. DC Comics chefer sitter väl och svär i sin ensamhet att de inte försökt något liknande. Visserligen har Christopher Nolans Batmanfilmer dragit in en hel del stålar men jämfört med hur väl Marvel lyckats förvalta sitt material så har det konkurrerande serietidningsföretaget mycket att lära.

Det började med Iron Man och The Incredible Hulk för fyra år sedan och fortsatte med Iron Man 2, Thor och Captain America ett par år senare. Hypen har långsamt byggts upp kring en kommande Avengersfilm och när väl Joss Whedon plockade upp stafettpinnen som regissör så kändes det som om filmen var i säkra händer. Bortsett från att Mark Ruffalo ersatt Edward Norton i rollen som Bruce Banner så är alla skådespelare från de olika filmerna innan även med i denna, just nu tredje största, film någonsin.

Thors (onde) bror Loke gör en deal med ledaren för en annan rymdvarelseras kallad Chitauri att hitta en kub kallad Thesseract från jorden i utbyte mot en armé att lägga jorden under sig. Kuben innehåller i princip obegränsad med energi men för att göra Lokes uppdrag lite svårare så är kuben i S.H.I.E.L.D:s ägo. Detta visar sig dock inte vara något större problem för Loki men Nick Fury, spelad av Samuel L Jackson, är fast besluten om att återta kuben och till sin hjälp samlar han ihop The Avengers; Iron Man, Captain America, Thor, Hulken, Hawkeye och Black Widow. Men...han är inte riktigt tydlig med vilket syfte S.H.I.E.L.D har för att använda Thesseract...

Avengers är en rakt igenom sjukt underhållande film och jag lägger nog mest förklaringen på Joss Whedon, både för hans regi och manus (som Zak Penn var medskribent på för övrigt). En stor risk med en ensemblefilm av den här magnituden är att alla inte får tillräckligt med tid på duken eller att någon karaktär överskuggar alla andra. Många trodde att det hela skulle bli Iron Man 3: The Avengers men lyckligtvis så balanserade Whedon det hela så att alla mer eller mindre fick lika mycket uppmärksamhet och även sina egna sidohistorier och maffiga scener.

Superhjälten som "stal" filmen är utan tvekan Bruce Banner/Hulken. Hans gröna alter ego har definitivt de mest underhållande scenerna i filmen och min biosalong var det i princip jubel så fort han var med på duken. Mark Ruffalo var grym. Man kunde verkligen känna att han var en vandrande krutdurk som kunde explodera vilken sekund som helst. Det känns lite orättvist att jämföra Mark Ruffalo med Edward Norton eftersom deras respektive filmer är så olika men jag tyckte Ruffalos insats var mer trovärdig och mer underhållande.

Tom Hiddleston, som spelar Loke, är på god väg att bli en superstjärna. Såg han senast i Steven Spielbergs War Horse där han bara är med ett par minuter men han var den enda skådespelaren man brydde sig om i den filmen. I Avengers knallar han runt med ett elakt leende och gör rollen som superskurk betydligt mer nedtonat än vad man kunde förvänta sig - till filmens stora fördel.

Specialeffekterna var riktigt bra och likaså 3D-konverteringen. 3D:n gjorde varken till eller från så hade jag kunnat se den i 2D hade jag nog gjort det och sparat en slant.

Filmen börjar lite stapplande och jag hängde inte riktigt med i förutsättningarna men detta reds ut relativt snabbt när Loke väl gör entré och stjäl kuben. Nu har jag sett Thor, Iron Man och de övriga filmerna innan men jag gissar att de som inte sett någon av dessa filmer hade lite svårt att hänga med. Själva grundhistorien med kuben var lite oinspirerad och påminde en hel del om Transformersfilmerna som hade ett liknande upplägg. När jag satt i biosalongen så tänkte jag faktiskt mindre på filmens handling än på alla spektakulära scener.

Sedan det här med superhjältar och superhjältar. Tony Stark har sin Iron Man-utrustning, Thor är en gud, Bruce Banner är superstark och Captain America är...stark och har en sköld. Jag förstår inte riktigt vilka krafter Black Widow och Hawkeye har annat än att de är bra på att slåss och skjuta pilbåge. Detta blir ett problem senare i filmen när de fajtas mot en armé av rymdvarelser där de borde skada sig rätt rejält med tanke på vad de får utstå.

Slutfighten i filmen pågår en bra stund men det känns aldrig som våra hjältar befinner sig i någon slags fara. Allt går lite för enkelt och med tanke på att det fullkomligen öser in rymdvarelser över New York så blir det hela väldigt mycket TV-spelskrig än en verklig fight. Underhållande men inte särskilt spännande. Och hur många gånger har vi inte sett en slutstrid i New York tidigare?

Alan Silvestris musik är inte direkt dålig men det saknas ett starkt tema för filmen. Visst, att begära ett tema i stil med Superman eller Star Wars kanske är för mycket begärt men kom igen, Silvestri kunde ha levererat något vassare än det här.

Bortsett från en lite svajig start och en handling som man glömmer bort fort är Avengers biounderhållning när den är som bäst. Spännande karaktärer, ett bra manus och flera klassiska filmscener (framförallt med Hulken) gör det här till ett absolut måste i Blu-Ray-samlingen. Marvel tog en rejäl risk med satsningen på Avengers men gudskelov så gick det hem och vi kan se fram emot flera uppföljare av Iron Man, Thor och Captain America framöver. Jag håller alla tummar som går för att Joss Whedon får göra Avengers 2 inom en snar framtid!

Titel: Marvel's The Avengers
År: 2012
Regi: Joss Whedon