tisdag 6 november 2012

Prometheus - Recension

Prometheus är en märklig film att recensera eftersom jag har så kluvna tankar kring den. Såg den första gången i IMAX 3D och tyckte att den var rätt underhållande och framförallt väldigt snygg. Jag tyckte dock att Ridley Scott tappade fokus och fyra ton logik ungefär 30 minuter in i filmen och sedan stod frågetecknen som spön i backen. Var tvungen att se om den på bio efter att ha läst tonvis med kommentarer kring andra recensioner och diskussioner på Youtube. Den blev tyvärr inte bättre den andra gången men heller inte sämre. Min samlade känsla av filmen är att den är snyggt gjord, har en hel del spännande idéer, en skön skådespelarprestation av Michael Fassbender och coola effekter. Prometheus är en film man kan dunka in i BD-spelaren och trycka i sig ett lass med popcorn med kravet att man stänger av den logiska delen av sin hjärna, för det är här filmens brister blir för stora.

Intäktsmässigt är filmen en kassasuccé med över 400 miljoner dollar på biograferna och det finns stora möjligheter till uppföljare, något som jag tror att många är intresserade av trots att Prometheus innehåller så många brister. På IMDB har filmen 7,3 i betyg, vilket är väldigt bra och jag tror att många faktiskt gillar filmen eftersom det finns så mycket att diskutera kring den med polarna efteråt. Kopplingen till övriga Aliensfilmer, människans ursprung och varför Peter Weyland ser ut som Biff Tannen i Back to the Future 2.

Nu har det gått över fyra månader sedan filmen hade premiär så jag ska inte gå in i detalj på filmens handling.   Ett gäng arkeologer i Skottland (med bland annat Noomi Rapace) upptäcker gamla grottmålningar som pekar mot ett annat solsystem med tillhörande planeter. Weyland Yutani (samma företag som driftar rymdskeppen i Alien-filmerna) skickar iväg Rapace och ett gäng vetenskapsmän/kvinnor på ett uppdrag att besöka denna planet och se om det finns intelligent liv där. De landar där och upptäcker en svart sörja i en pyramid och sedan blir det ond bråd död.

För mig var filmen bra ända till scenen då forskarna står inne i pyramiden på den främmande planeten. En av dem ser på sin "luftmätare" att luften där inne går att andas och tar av sig sin skyddshjälm. De andra gör samma sak och springer sedan runt i pyramiden bland ruttnande rymdvarelser och allehanda märkliga saker helt utan att bära hjälm eller att andas in syret från sin egen utrustning. Från och med detta ögonblick började filmens logiska struktur att rämna samman. Återigen, även om vi befinner oss i en science fiction-film så måste det finnas någon slags logik och uppsättning regler för hur världen är beskaffad (Gud vad filmvetenskapligt det där lät...) En astronaut skulle ju naturligtvis inte ta av sig sin hjälm på en främmande planet. Det kan ju faktiskt vara så att mätutrustningen inte visade rätt siffror i displayen.

Prometheus, some good shit: Varning för plotspoilers.

1. Premissen (baserad till stor del på kvacksalvaren/flummet Erich von Däniken, men som lämpar sig bra för en scifi-film).
  2. Introsekvensen med David innan besättningen vaknar ur kryosömnen.
  3. Filmens design.
  4. Michael Fassbender.
  5. GPS-kulorna som mappar pyramiden.
  6. Elizabeth opererar ut ett alienfoster på egen hand.
  7. Alienfostret (som växt till en gigantisk jävla bläckfiskvagina) "tar hand om" albinoingenjören.
  8. Upplägget för en uppföljare.

Prometheus, some bad shit: Varning för plotspoilers.

1. Meredith Vickers risiga armhävningar i början. Kom igen, ända ner ska man.
  2. Peter Weylands makeup. Hur tänkte vi där?
  3. Geologen Fifield får tokspel när Elizabeth frågar vart han ska efter att de upptäckt ett lik av en rymdvarelse. en märklig scen.
  4. Kaptenen Janeks extremt nonchalanta attityd till allting.
  5. Elizabeths beslut att köra in 1 Gigawatt i alienskallen i stället för att ta det lite lugnt med obduktionen av den största upptäckten i mänsklighetens historia. Splash!!
  6. När Dr Holloway, efter ett par timmar på planeten, tar till flaskan och ger upp hela expeditionen. Dåligt självförtroende?
  7. När Milburn behandlar en uppenbart livsfarlig rymdvarelse som en liten katt, för att sedan bli dödad på det mest obehagliga sättet man kan tänka sig. Precaution tack!
  8. Att Elizabeth inte berättar för övriga kvarvarande besättningsmedlemmar att hon opererat ut ett alienfoster ur magen.
  9. Att Elizabeth springer, hoppar, klänger och gud vet vad EFTER att hon skurit upp och häftat ihop sina bukmuskler.
  10. Peter Weyland är med på skeppet OCH Meredith är hans dotter. Det blev ju inte direkt en "Luke, I am your father"-scen där...
  11. Meredith, spring i sidled. Inte rakt fram när ett doughnutformat rymdskepp faller över dig som ett träd i skogen.
  12. Frånvaron av svar på alla hundratals frågor man ställer sig under filmen.

Sammanfattning:
Sjukt snygg film med intressanta idéer som skapar diskussion om allt mellan himmel och jord. Tyvärr kan inte Michael Fassbender rädda det hela med sin exceptionella rollprestation, utan det hela rämnar en hel del då Ridley Scott inte ser ut att ha ifrågasatt logiken i manuset och ej heller ägnat någon tid åt att besvara de frågor som filmen ställer; om människans ursprung och annat smått... Kan det bli en uppföljare? Definitivt. Ska Damon Lindelof få skriva manuset till uppföljaren? Over my dead alien body.

Betyget blir 3 av 5.

Titel: Prometheus
År: 2012