fredag 26 juli 2013

World War Z - Recension

Det är välkänt att filmatiseringen av Max Brooks novell "World War Z" var problematisk. Budgeten skenade iväg, studion och regissören Marc Forster var oense om hur filmen skulle sluta och flera sekvenser hamnade på klippbordets golv när allt var filmat och klart. I princip alla scener med Matthew "Lost" Fox försvann och hela slutsekvensen ersattes med en ny. När filmen väl hade premiär för ett par veckor sedan så var det garanterat många kostymklädda män på Paramount som satt och svettades och kedjerökte i väntan på premiärhelgens sammanställning av biljettintäkterna. De kunde dra en lättnadens suck när Brad Pitt & Zombiecompany drog in 66 miljoner dollar bara i USA under de första tre dagarna, en siffra som av många bedömare i filmindustrin var betydligt bättre än väntat. Filmen har blivit en stor hit och har hittills dragit in 450 miljoner dollar världen över.

Brad Pitt spelar den "pensionerade" FN-inspektören Gerry som efter åratal av kringflackande bland världens krigshärdar stadgat sig med fru och barn i en förort till Philadelphia. När en zombieepidemi drar över världen i kolossal hastighet rycker han, om än motvilligt, in för att hjälpa FN och världssamfundet att hitta orsaken till smittan samt ett botemedel. Zombierna förökar sig snabbt så det är ont om tid. Tillsammans med ett gäng elitsoldater och forskare beger han sig kors och tvärs bland olika destinationer för att, i princip, rädda världen.

Inledningen på filmen påminde en hel del om inledningen på Zack Snyders kultförklarade remake "Dawn of the Dead" (2004). En vanlig förortsmiljö med vanliga människor som gör vardagliga saker förändras inom loppet av några minuter till en kaotisk värld med människor som flyr, bilar som kraschar och zombies som käkar intet ont anade människor i stora antal. Gerry och hans familj fastnar i en bilkö i Philadelphia när helvetet bryter lös och därefter håller filmen ett högt tempo i flera olika spännande miljöer; Korea, Israel, England med flera. Först måste han rädda sin familj och till sin hjälp har sin kontakt Thierry på FN som skickar helikoptrar och sedan måste han lämna dem och flyga iväg till det ställe där smittan med största säkerhet bröt ut.

Rent visuellt är World War Z fantastisk att se. De datoranimerade zombierna fungerade faktiskt väldigt bra eftersom de hela tiden rör sig snabbt och i enorma mängder. I ett fåtal scener kan man se ett något hackigt rörelseschema men det störde mig inte så mycket. Marc Forster varvar också datoreffekterna med riktiga skådespelare i zombiemakeup så filmen känns definitivt inte som en CGI-fest i den bemärkelsen. Jag vet inte om makeup-effekterna kommer bli Oscarnominerade, eftersom det görs minst en zombiefilm om året nuförtiden, men de var av hög klass.

Brad Pitt gör en stabil insats men det kändes som om han gick lite på tomgång och rent manusmässigt har han inte så mycket att jobba med. Kanske var det strulet under filminspelningen som gjorde att han inte presterade bättre. Övriga skådespelare finns inte mycket att säga om men en av dem tror jag vi kommer se mycket mer av framöver och det är 24-åriga Daniella Kertesz, som spelar Israelisk soldat som agerar livvakt åt Gerry när han är i Jerusalem. Hon var riktigt tuff och får genomlida en hel del otrevligheter i filmen.

World War Z är en ojämn film och det kanske man inte skall skylla på den litterära förlagan på men de olika sekvenserna i filmen är mer uppradade efter varandra än kopplade till varandra. Gerry och teamet åker till plats 1 där det händer grejer, sedan åker de till plats 2 där det händer grejer, sedan åker de till plats 3 där det händer grejer. De individuella sekvenserna är alla väl genomförda och spännande men det är svårt att känna ett engagemang för filmen som helhet när den är så splittrad. Logiken i filmen är också rätt omkullkastad för att få historien att vandra framåt. Som biobesökare blev jag tvungen att acceptera att Gerry lyckas komma till exakt rätt plats och träffa exakt rätt person hela tiden. Det blev lite väl orimliga antaganden i filmen, vilket definitivt drar ner helhetsomdömet.

Slutet, som jag inte ska avslöja, sker också väldigt snabbt innan eftertexterna börjar rulla. Jag hade gärna sett 20 minuter till så jag blev lite snopen och förvånad att filmen slutade så abrupt. Visst försöker Forster knyta ihop säcken men han hade behövt lite mera snöre.

En annan aspekt som drar ner betyget är frånvaron av blod. World War Z är ju trots allt en zombiefilm. I USA hade den ratingen PG-13 men i flera andra länder hade den PG-14, PG-15 och PG-16. En film med åldersgräns på 13 år kan helt enkelt inte ha den blodsnivå som Zack Snyder bjussade på i Dawn of the Dead. Detta kan jag förstå och det är garanterat ett val av studion för att kunna locka en så stor publik som möjligt. Ju högre åldersgräns desto mindre målgrupp. Inte för att jag är en blodtörstig biobesökare men om halva jordens befolkning käkas upp av galna vidriga zombies så bör det ske blodspillan.

World War Z var definitivt en välgjord film med flera individuellt spännande sekvenser, särskilt en ombord på ett flygplan. Precis som Empire skrev i sin recension så finns det vissa fördelar att flyga i Business Class...Tyvärr så lyckas inte regissören Marc Forster att knyta an det blodfattiga äventyret mellan sekvenserna, vilket ger oss ett oengagerat intryck som inte varar lång tid utanför biosalongen. Om det görs en uppföljare så hoppas jag att manuset slipas till rejält så att det inte blir ett uppradande av häftiga sekvenser en gång till.

Betyget blir 3 av 5.

Titel: World War Z
År: 2013