onsdag 17 augusti 2011

Recension: Captain America - The First Avenger (2011)

Captain America är den sista superhjältefilmen inför 2012 års The Avengers, regisserad av Joss Whedon. Marvel har långsamt byggt upp förväntningarna för den största superhjältefilmen genom tiderna med filmerna Iron Man 1&2, The Incredible Hulk och Thor. Nick Fury, som leder organisationen S.H.I.E.L.D rekryterar superhjältarna för att skydda jorden mot en utomstående fiende, vars identitet ännu är okänd. Ryktet runt lägerelden är dock att Thors bror Loke är inblandad på något sätt.

Huvudrollen som den amerikanske soldaten Steve Rogers gick till Chris Evans, som faktiskt har ett förflutet i superhjältegenren från filmerna The Fantastic Four (2005) och The Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (2007) där han spelade Human Torch eller Facklan som han heter på svenska. Spekulationerna var många inför rollbesättningen av Captain America och inga mindre än Will Smith, Chris Pine, Sam Worthington, Alexander Skarsgård, Channing Tatum och Ryan Phillipe har figurerat bland ryktena.

Filmen inleds 1942, mitt under Andra världskriget, och en ung man vid namn Steve Rogers, försöker gång på gång att mönstra in i den amerikanska militären. Rogers är en kort kille och väldigt tunn och har dessutom astma och flera andra hälsoproblem, vilket gör att läkarna inte godkänner honom. En forskare som håller på med ett speciellt projekt inom det militära, Dr Erskine (spelad av Stanley Tucci), upptäcker Rogers vid en rekryteringsmässa och ger Rogers möjligheten att delta. Rogers lyckas, trots sina fysik, att övertyga militären om hans duglighet och går med på att utsätta sig för ett experiment där han injiceras med ett ämne som gör att hans kropp förbättrar allt som är dåligt till bra. Dr Erskine jobbade tidigare i Tyskland där han testade "vaccinet" på nazisten Johann Schmidt (spelad av Hugo Weaving) men med motsatt effekt. Schmidts dåliga egenskaper blev sämre och han har nu skapat sig en egen armé via den hemliga forskningsorganisationen HYDRA där han använder övernaturliga krafter att skapa vapen som är vida överlägsna de som används i kriget. En av Schmidts hemliga agenter lönnmördar Dr Erskine, vilket föranleder en historia där Steve Rogers, i sin nya roll som Captain America, går i spetsen för att hämnas och slå ut HYDRA.

Jag gissar att titeln på filmen skulle bli ett huvudbry för filmbolaget med tanke på USA:s ställning i världen, populärt på vissa håll och mindre populärt på andra håll. Att sälja in en Captain America-film, där huvudpersonen nästan bokstavligt talat har den amerikanska flaggan på en sköld, måste ha varit svårt. Därför är jag så lättad över resultatet som Joe Johnston ytterst är ansvarig för. Han har lyckats föra samman superhjältegenren med en riktigt nostalgisk 40-talskänsla. Det är inte en massa flaggviftande och patriotism där presidenten gör salut med en allvarlig min. Detaljerna från tidsperioden är med, från kläder till bilar men framförallt känslan av ett land där människor gick med i ett krig av en mer "ädel" anledning. Nu när övriga filmer i Avengers-serien utspelats i nutid så kändes det uppfriskande att föras tillbaka 70 år i tiden.

Rollbesättningen är klockren. Chris Evans passar perfekt som Captain America och även övriga roller var genomgående stabila. Jag tror samspelet mellan honom och framförallt Chris Hemsworth i Avengers kommer funka riktigt bra. Ett extra plus till Tommy Lee Jones som nästan upprepade sin Oscarbelönade roll som polis i Jagad - men som general på 1940-talet. Hugo Weaving är också bra i rollen som elak nazist men han bör göra lite mer för att komma bort från Mr Smith-karaktären i The Matrix, som ser ut att genomsyra det mesta av det han gör nuförtiden. Så fort jag ser Weaving hör jag "Mr Andersooooooon".

Tony Starks pappa Howard Stark (spelad av Dominic Cooper) är med i filmen och det var ett stort lyft eftersom det stärkte sambandet mellan de olika filmerna inför Avengers. Att hans avkomma skall komma att bli Iron Man känns nu helt och hållet självklart.

Specialeffekterna var helt okej överlag men det märktes att budgeten inte var jämnt fördelad. Steve Rogers är som sagt liten och klen i början av filmen men med hjälp av ett Benjamin Buttonskt filmtrick har man lagt på Chris Evans digitalt avsmalnande ansikte på skådespelaren Leander Deenys kropp. Effekten är riktigt bra och man köper direkt att det verkligen är Chris Evans i den tunna kroppen. Hade man misslyckats med denna del av filmen så hade det varit en brant väg uppför för att återfå tittarnas förtroende. Nu lyckades man men tyvärr så är vissa andra effekter i filmen lite mer svajiga, dock inte så att det drog ner upplevelsen av filmen.

Att Captain America har en löjlig dräkt håller vi alla med om och lyckligtvis var manusförfattarna av samma uppfattning. I filmen säger till och med Steve Rogers att hans dräkt är löjlig. (Han bär den som en skådespelare för propagandafilmer för den amerikanska militären som vill att folk köper krigsobligationer. Det är här han får namnet Captain America.)

Musiken av Alan Silvestri var något av det bästa han har gjort på senare år. Påminde om temat till Indiana Jones och det var nästan så att jag gjorde en salut under de snygga sekvensen med eftertexter.

De första 45 minuterna på Captain America är riktigt bra, tempot är satt och vi hinner engagera oss i Steve Rogers och upptakten till hans deltagande i kriget. Tyvärr känns andra halvan av filmen väldigt stressad och stundtals ogenomtänkt. Karaktärer ska från A till B och det går lite för lätt i mellan varven. Det första Captain America gör är att infiltrera ett tyskt militärläger mer eller mindre genom att springa runt hukandes med en stor sköld på ryggen - och ingen ser honom. Detta blir ett problem eftersom det inte känns som om någonting kan hota honom, även om HYDRAS soldater har vapen som kan förinta en människa på en sekund. Dessutom framgår det egentligen inte vilka superkrafter Captain America har annat än hans storlek, snabbhet och styrka. Hans sköld, uppfunnen av Howard Stark, är ett bra vapen men annat än det så har han inga övernaturliga krafter som exempelvis Hulken eller Thor.

Johann Schmidt som utgör Captain Americas nemesis är rätt otäck i början men i mitten på filmen, jag ska inte avslöja vad, så händer det något som gör att han därefter blir ofrivilligt komisk trots sin ondska. Sedan åker hans HYDRA-soldater på rätt mycket stryk av amerikaner med vapen som inte ens kommer i närheten av deras egna energikanoner, vilket kändes lite märkligt. Allting blev helt enkelt lite för lätt.

I filmen uppstår också en romans mellan Steve Rogers och Peggy Carter, en romans som aldrig riktigt hettar till.

Trots ett svajigt tempo och lite oinspirerade actionscener så är Captain America en underhållande superhjältefilm med nostalgiska tidstypiska detaljer och glimten i ögat. Fantastisk musik av Alan Silvestri och starka biroller. 3D-versionen var helt okej men gjorde varken till eller från för filmupplevelsen. Om jag ska rangordna Avengersfilmerna så hamnar den nog precis efter Iron Man som har förstaplatsen. Just det! Sitt kvar efter eftertexterna. Det kommer nämligen en extra scen och en teasertrailer för The Avengers.

Titel: Captain America
Regi: Joe Johnston
I rollerna: Chris Evans, Tommy Lee Jones, Hugo Weaving, Toby Jones, Dominic Cooper, Hayley Atwell