söndag 18 mars 2012

Recension: Hugo Cabret - 3D (2011)

Att Martin Scorsese skulle hoppa på 3D-tåget var faktiskt en liten överraskning och dessutom med en film som inte innehåller mafiosos som blir "taken care of". I stället valde han att filmatisera äventyrsboken The Invention of Hugo Cabret (Svensk titel: En fantastisk upptäckt v Hugo Cabret) av Brian Selznick. Författaren själv är dock lite osäker på om man ska kalla den en bok med tanke på sina 283 sidor med bilder och 250 sidor text. Han ser den mer som en kombination av bilderbok, novell, pop-up-bok och film. Han släppte boken bara för ett par år sedan och Scorsese köpte rättigheterna direkt.

69-årige Martin Scorsese blev faktiskt pappa på äldre dar och hans yngsta dotter är nu 12 år. I en intervju med Hollywood Reporter säger han att hon hade stor betydelse i hans val att filmatisera Hugo Cabret. Hans sätt att filma i 3D har satt en hög standard i branschen och andra filmare ser Hugo som en milstolpe precis som Avatar. Bolaget bakom 3D-tekniken är Cameron Pace Group, grundat av James Cameron och Vince Pace. Pace förklarar det hela med att Scorsese valt att låta regin och fotot forma 3D-effekten och inte tvärtom. För att gå recensionen något i förväg kan jag säga att Pace har helt rätt. Under filmens gång tänkte jag inte en sekund på att den var i 3D och Scorsese gjorde heller inga medvetna grepp att 3D-fiera scenerna och låta saker flyga mot skärmen a'la Final Destination 5.

Filmen utspelar sig i Paris i början på 1930-talet där 12-årige Hugo Cabret lever ensam på en av Paris tågstationer. Hans pappa, som var urmakare har dött i en brand på ett museum och Hugo har därefter tagits om hand/tvingats att arbeta för pappans alkoholiserade bror på tågstationen. Pojken är extremt duktig på att laga saker och han kämpar för att få igång en slags robot, automaton, som hans pappa arbetade med att laga innan han dog. På tågstationen stöter han på en gammal vresig man vid namn George Méliès som driver en leksaksbutik. En man som kanske bär på nyckeln som krävs för att Hugos automaton ska börja fungera och en man vars förflutna innebär ett ännu större mysterium.

Om det är något som Scorsese omöjligen kan misslyckas med så är det hantverket. Allt är i absolut toppklass så det förvånar mig inte det minsta att Hugo fick så pass många Oscarnomineringar. Foto, klippning, ljud, musik, scenografi och effekter är en fröjd att se för alla som uppskattar film när den är som bäst. 3D-upplevelsen kändes väldigt taktfull, kanske lite för taktfull till och med. Jag hade inte haft något emot om Scorsese tagit ut svängarna en aning men jag gissar att han inte ville köra på för fullt och låta 3D:n ta överhanden.

Få skådespelare med självaktning tackar nej när Scorsese ringer upp och erbjuder en roll i hans film så kalibern på skådespelarna går inte av för hackor. Ben Kingsley, Jude Law, Christopher Lee, Emily Mortimer, Sasha Baron Cohen (ja, han är inte bara Borat :)) och inte minst Asa Butterfield och Chloë Grace Moretz som spelar Hugo Cabret och Isabelle.

Manuset av John Logan (Gladiator, Aviator, Last Samuari) är det heller inget fel på men...

Även om allt på duken är av högsta klass så får jag känslan av att jag sett allt förut och jag dras inte med i historien på det sätt jag hade hoppats på med tanke på all fantastisk kritik som filmen har fått. Den påminner väldigt mycket om Jean Pierre Jeunets Amelié. Scorsese är ett vandrande filmlexikon och det märks att han fått utlopp för sin kärlek till film. Filmen kunde lika gärna ha fått titeln: "Hugo and the love of film" utan att historien behövt ändras. Problemet blir att Scorsese tappar fokus på berättelsen och jag känner mig fångad mellan två historier. En handlar om Hugo och mysteriet med hans automaton och saknaden av sin pappa och en handlar om George Méliès och historien om hans liv och varför han blivit en bitter gammal man på äldre dar. Samtidigt rullar ett par sidoberättelser med karaktärer på tågstationen som aldrig riktigt blixtrar till eller bidrar något.

Visst, de två huvudhistorierna presenteras på ett bra sätt men själva helheten och slutklämmen i filmen håller inte hela vägen. Scorsese får mig inte tillräckligt emotionellt engagerad under filmens gång för att jag ska riktigt "köpa" upplösningen som ska knyta ihop säcken.

Hugo Cabret i 3D är en fröjd för ögat och en mysig äventyrsfilm med fina skådespelarinsatser, framförallt från de yngre huvudpersonerna. Martin Scorsese har breddat sin repertoar till en yngre publik, vilket han ska ha all respekt för. Tyvärr blir det lite ofokuserat och en aning hastigt i slutet för att jag ska bli berörd.

Betyget blir 3 av 5

Titel: Hugo Cabret
Regi: Martin Scorcese