lördag 2 mars 2013

A Good Day to Die Hard (Recension)

Scenen med den här bruden är med i trailern men inte i filmen, något som upprört en hel värld...

Såg den femte delen i Die Hard-serien häromdagen och det var fan inte roligt. Bruce Willis ser ut att göra vad som helst för en lönecheck nuförtiden. Jag undrar varför han inte läste igenom manuset för A Good Day to Die Hard innan han skrev på för det här är riktigt riktigt dåligt.

First things first. Die Hard, som kom för 25 år sedan, är fortfarande den bästa i serien och utan tvekan en av de bästa actionfilmerna som gjorts. Tvåan, regisserad i snön av Renny Harlin, var betydligt sämre än föregångaren men den har sitt underhållningsvärde om man intar en viss mängd alkohol innan Blu-Rayen dunkas in. Trean, som utspelar sig i New York, tog tillbaka serien till samma nivå som den första filmen och är mycket underhållande, framför allt tack vare Samuel L Jacksons medverkan. "My name is Zeus!" Den fjärde filmen, som Len Wiseman regisserade för ett par år sedan, kommer jag inte ihåg överhuvudtaget. Det enda jag minns är att en bil kraschar med en helikopter. That's it!

För den femte filmen plockade man in John Moore, som bland annat regisserat mästerverket Max Payne...Manuset krafsades ner på en kafferast, någon ringde Bruce, som tackade ja på fyllan, 1 miljard dollar skramlades ihop till budgeten och godkändes och sedan packade man ner kameror och prylar och drog till Moskva. Varför filma i Ryssland? Tja, skattelättnader och tron att filmen ska kunna dra in storcashen på denna marknad som växt kraftigt de senaste åren.

Jag kan allvarligt talat inte förklara vad filmen handlar om. John McClanes son är inblandad i någonting i Ryssland och John McClane åker dit för att träffa honom. Sedan är det en enda lång röra av biljakter, skottlossningar, explosioner, father-son-talks och dålig CGI. Bruce Willis skriker "I'm on vacation" i var och varannan scen - TROTS ATT HAN INTE ÄR PÅ SEMESTER. Det känns som om manusförfattaren hade dåligt med tid på kafferasten så han hann inte med att skriva någon bättre dialog.

Jag har inte heller tid att skriva någon längre recension av den här skithögen till film. Nu är Die Hard-franchiset förstört för evigt. Tack för den...

Betyget blir 1 av 5.

Titel: A Good Day to Die Hard: